Tot i la pluralitat d'experiències d'APS, amb accents i
sensibilitats diferents, hi ha un cert grau d'unanimitat en definir-lo com una
activitat complexa que integra el servei a la comunitat amb l'aprenentatge de
continguts, competències, habilitats o valors. En l'APS es fonen intencionalitat
pedagògica i intencionalitat solidària. És una proposta innovadora que
parteix d'elements tan coneguts com el servei voluntari a la comunitat i
l'adquisició d'aprenentatges.
L'aprenentatge servei és una proposta educativa que combina
processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben
articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre
necessitats reals de l'entorn amb l'objectiu de millorar-lo.
L'aprenentatge servei és, doncs, un projecte
educatiu amb utilitat social.
La relació circular que s'estableix entre l'aprenentatge i
el servei genera una nova realitat que intensifica els efectes de cada un per
separat. L'aprenentatge millora el servei a la comunitat, perquè
aquest guanya en qualitat, i el servei dóna sentit a l'aprenentatge, perquè
allò que s'aprèn es pot transferir a la realitat en forma d'acció.